هبوط

خیالک فی عینی،
و ذکرک فی فمی،
و مثواک فی قلبی،
فاین تغیب؟!

آخرین نظرات

تاوان خوب بودن

جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۰۲:۰۲ ب.ظ

هو/


دوازده سال پیش، مدیر دبیرستان‌مان یک بار آمده بود سر کلاس، زبان به نصیحت، برای‌مان می‌گفت که اگر خوب باشید کسی نمی‌فهمد. یک عمر درست را بخوان، سر به زیر بیا مدرسه و برو، من که مدیرت هستم هم نمی‌شناسمت؛ چه رسد به دیگران. امّا یک روز دیوار مدرسه را خراب کن. لخت وسط پیاده‌رو راه برو. از فردا انگشت‌نمای همه می‌شوی.

امیر سرتیپ دادبین را می‌شناسیم؟ نه. اسمش را تا به حال شنیده‌ایم؟ نه. می‌دانیم فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش و مشاور فعلی فرمانده کل است؟ نه. می‌دانیم از اول انقلاب، از پیش از انقلاب، انسان به تمام معنا بوده؟ نه. می‌دانیم در کردستان که سر می‌بریدند فرماندهی کرده، در دفاع مقدّس عین هشت سال را جنگیده، شرکت پنها (پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) را مدیریت کرده، بودجه‌ی ارتش را سر و سامان داده، در کما فرو رفته و خیلی چیزهای دیگر؟ نه. می‌دانیم آدم است؟ نه. می‌دانیم خیلی آدم است؟ نه.

سرتیپ، منزل شخصی‌اش را دودستی داد به یک نفر که نیاز داشت. چون بازنشسته است، خانه سازمانی‌اش را هم تخلیه کرده که بیت‌المال بر گردنش نباشد. حالا آمده آرام می‌گوید من پنج میلیون حقوق می‌گیرم، دو نفریم، یک خانه‌ی کوچک برای‌مان پیدا کنید. در جواب کسی که دارد سفارش‌شان را برای حفظ شأن‌شان می‌کند هم می‌گویند شأن و منزلت مهم نیست. یک خانه‌ی ساده باشد.

مدیرمان می‌گفت اگر خوب باشید کسی نمی‌فهمد :)

 

 


 + رونوشت به منتقدین دل‌سوز. با غیر دل‌سوزهاش کاری ندارم. همین‌جا، به جای این سطرها، حرف‌ها نوشته بودم برای‌تان، امّا بی‌خیال. فقط آن‌که اخلاق را به بهانه‌ها فدا کرد، خیلی چیزها را سر بریده. امیدوارم وقتی روی سینه‌ی امام حسین نشسته‌ایم، این جملات یادمان نیاید و زودتر از منجلاب بی‌اخلاقی بیرون بیاییم.

۹۹/۰۸/۲۳
بی‌نام/ قابل انتقال به غیر

حرفِ گفتنی

نظرات  (۶)

شما هم سیدعلی رو نمی شناسید :)

به نظر شما باعث و بانی این وضعیت که شغال پرور و شغال دوست هست کیه؟! همش هوای نفسه؟ هوای نفس چه کسی؟

نفس اونی که خوش نفسه انقلاب درست می کنه... اما اون انقلاب خیلی زودتر از زمانی که انتظار داشتیم به گل نشسته.
پریروز دکتر فیرحی فوت شدن... شما تا حالا سخنرانی ای از ایشون و یا آدمهایی در سطح ایشون از صدا و سیما شنیدید؟


به نظر شما از این خوبی ها و خوب هایی که کسی نمی فهمد، چه چیزی تولید میشود؟ درختی سبز میشود که از خرماهایش بچینیم؟
پاسخ:
سلام


خدا رحمتشون کنه. خیلی از خوبان دیگه همین امروز به رحمت خدا رفتن/شهید شدن که کسی نمی‌دونه. به طور کلی شناخته نشدن خوب‌ها و خوبی‌ها عجیب نیست. از بین ستاره‌هایی که پرنورتر از خورشیدن، خدا اراده کرده که ما فقط خورشید رو بشناسیم و این کاملاً طبیعیه. اگه بخوایم ستاره‌های بیش‌تری رو ببینیم، باید خودمون ستاره‌شناس بشیم. مکنون بودن، ویژگی خوب‌هاست؛ و سردسته‌ی خوب‌ها هم فعلاً ظاهر نیستن. حتّی خوب‌هایی هم که برامون ظاهر می‌شن، در بسیاری از وجوه برامون مکنون می‌مونن، تا این‌که ما بزرگ بشیم و کم‌کم ابعادشون رو درک کنیم. این سنّت الهی‌ست... :)

بله، سبز می‌شود و اهلش می‌چینند. مسئله اینه که ما چه‌قدر اهلیّت چیدن داشته باشیم؛ وگرنه الیه یصعد الکلم الطیّب و العمل الصّالح یرفعه. همون قانون بقای ماده و انرژی خودمون. هیچی از بین نمی‌ره ;)


یه چیز بی‌ربط باربط:
دکتر فیرحی و امثال ایشون به واسطه‌ی اخلاق و منش و تواضع‌شون خاص و دوست‌داشتنی شده بودن؛ نه به واسطه‌ی علم‌شون.درس بزرگی دادن. علم تنها: انشالا لای جرز دیوار. اللهم انی اعوذ بک من علم لاینفع :)
آدمهایی که در ساحت های مختلف علم فعالیت می کنن اخلاق دارن؟ خیر. بله. نمی دونم. اما این رو می دونم که گاهی ما در تعریف فایده دچار خطا شدیم...


وقتی مریض میشیم خودمون رو به هزار دوا و درمون می بندیم که سالم بمونم. نه نقشی در کشف دارو داریم، نه نقشی در تولیدش، نه در درمان... نه تجهیزات اتاق عمل، نه اون تختی که مریض رو روش خوابوندن... نه ظرف کمپوتی که برامون میارن... فقط تکنسین... فقط کپی پیست... بعد با گوشی و با اپ هایی که در بهترین حالت کپی شده هستن سند تو آل می کنیم که درمان پیدا کردیم و بهبودی حاصل شده! الحمدلله زنده ایم و بعد از نمازهای ظهر برای هزارمین بار میتونیم بخونیم اللهم انی اعوذ بک من نفس لایشبع. چون زندگی طبیعی آدمیزاد اینه که زود ازدواج کنه و زود بچه دار بشه و زیاد بچه دار بشه و تقوی الهی پیشه کنه و نماز بخونه و کمرنگ باشه در زندگی که نشان از خوب بودنشه.
می دونید دیگه... چون اگر نشد و تو 34 سالگی تازه وقت کرد تاهل اختیار کنه؛ زندگیش به آدم ها نمی مونه!

یه دونه هم از اینا: :)
پاسخ:
چه خوب نوشتین حال و روزمونو... و شاید بدتر از اینایی که نوشتین. ما محکوم به حکمی شدیم که خودمون دخالت زیادی توش نداشتیم.
دو تا از اینا: :)

+ من مطمئنم یه روز جبران این روزامون می‌شه. یه روزی که شب نداره؛ فقط روزه. و اون روز دیدنیه برامون. اگه نمیریم از همه‌ی اینایی که نوشتین.

راستی سلام.
بازم یکی از اینا: :)
دخالت نمی کنیم... امام هم رفته اون ور ایستاده، سر در چاه، اشک می ریزه که اینها چطور طاقت میارن؟! منتظر من؟ کشکی دوغی؟ بدون نمازِ قیاما و قعودا و علی جنوبهم؟

313 یار این مدلی که میفرمائید کی پر میشه؟ از هزار و دو هزار به حساب من گذشته ها!

سلام و احترام
:)
پاسخ:
سلام

ما یه حل نسبی برای مسائل‌مون داریم، یه حل مطلق. حل نسبی برای شرایط خاصه؛ امّا حل مطلق برای همه‌ی شرایط صدق می‌کنه. ارزش حل معادلات، به اون جواب مطلقشونه که تحت تأثیر شرایط نیست.
شاید اون سی‌صد و سیزده نفر، همون حل‌های مطلق مسئله باشن. کسایی که اگه بیست سالگی ازدواج کنن همونی‌ان که اگه سی‌وچهار سالگی. اگه امام‌شون غایب باشه همونایی‌ان که اگه امام‌شون ظاهر. آدمایی که به مطلق بودن رسیدن و تحت شرایط نیستن.
یعنی می‌شه ما هم کم‌تر نسبی باشیم؟ کم‌تر تحت شرایط باشیم؟ کم‌تر با این باد و طوفان‌ها بلرزیم؟ نمی‌دونم :) 
۲۴ آبان ۹۹ ، ۱۱:۲۴ جامانده در آفتابگردان های خانه مادربزرگ
نتایجِ خوب بودن برای خودمون و دیگران و جوامع و طبیعت و دنیا و آخرت به کنار؛
اما نتیجه ش درباب موندن یا نموندن در مکتوبات تاریخ و خاطر آدمها،این خواهد بود که باید بنویسیم...اگه نتیجه ش این باشه که شرم کنیم و بلند شیم و جنبش به راه بندازیم برای بازنگری تاریخ،چیز کمی نیست.
پاسخ:
سلام
وقتی خودمون نمی‌شناسیمش، چه‌طور ازش بنویسیم؟ حتّی گاهی نمی‌دونیم چه‌طوری باید بشناسیم.
شاید برای نوشتن از خوب‌ها باید خوب بود؛ خوب شد... :)
۲۴ آبان ۹۹ ، ۲۰:۲۰ جامانده در آفتابگردان های خانه مادربزرگ
سلام
تاریخ،چندتا خاطره داره؟مسلما اگه شناختنِ شون اینقدر راحت بود،نمی گفتم جنبش!
بله باید خوب شد و حکیم به قولِ http://gamedovom.blog.ir/!
پاسخ:
سلام و رحمت
گویی ولی‌شناسان رفتند از این ولایت...
به نظرم شبیه توجیه هست :)
پاسخ:
سلام
به نظرم نظرتون محترمه :)

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.